گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران روز گذشته بار دیگر بر لزوم بررسی مباحث کارشناسی در زمینه جدایی ری از تهران تأکید کردند و نسبت به عواقب اجرای طرح‌های غیراصولی برای مردم هشدار داند.

شورای شهر

به‌گزارش همشهری همچنین مهدی چمران پیش از شروع دستورجلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر تهران به ایراد سخنانی علیه ساخت فیلم غیرسینمایی نسبت داده شده به پیامبر اسلام(ص) پرداخت. وی گفت: این فیلم خشم همه ملت‌های مسلمان را در سراسر جهان برانگیخته و مردم ایران نیز انزجارو نفرت خود را از اینگونه برنامه‌های سخیف، پست و توهین‌های آشکار ابراز داشتند.

به گفته چمران، ‌اینگونه استهزا و تمسخر‌ها امری جدید نیست، حتی در زمان خود پیامبر(ص) و سایر پیامبران عظیم‌الشأن اینگونه آزارها رواج داشت و الان نیز تصور می‌کنند با این دروغ‌ها می‌توانند تقدس و جایگاه پیامبر بزرگوار اسلام را بین مسلمین بشکنند، درحالی‌که در طول تاریخ این رفتارها نتیجه معکوس داشته و نه‌تنها سبب اتحاد مسلمین درمورد قرآن کریم و حضرت محمد(ص) شده بلکه به ضربه شدیدی علیه خودشان تبدیل شده است.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز خواستار مداخله دستگاه ذی‌ربط در این‌باره شد تا با طرح مباحث کارشناسی مانع به درازا کشیده‌شدن بحث جدایی ری از تهران شوند. وی تأکیدکرد: ما کماکان آماده مذاکره با وزارت کشور هستیم و تأکید داریم که شورای شهر درقبال آنها موضع ندارد بلکه مایلیم در چارچوب منطق کارشناسی قضیه جدایی ری از تهران را به بحث بگذاریم.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز بااشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی مصوبات زیادی درباره مدیریت شهری دارد که روی زمین مانده، به طرح یکسری سؤالات ادامه داد و پرسید: اعضای شورای شهر تهران نماینده مردم شهر ری نیز هستند، مگر می‌شود نمایندگان مردم را در جریان موضوعی به این مهمی قرار نداد؟ اگر شهرری جدا شود تکلیف اتوبوسرانی، مترو، ‌خدمات شهری، طرح جامع تهران و تفصیلی شهر ری چه می‌شود؟ اصلا مقدمات حقوقی و قانونی این جدایی کدام است؟

بنا براین گزارش حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر نیز در این‌باره به اظهارنظر پرداخت وگفت: اگر چنین مباحثی در شورای شهر طرح می‌شود به‌دلیل مراجعات مردمی است زیرا مردم مکرر به ما مراجعه می‌کنند و نگران آسیب‌هایی هستند که درصورت جدایی ری از تهران ممکن است برایشان پیش‌ آید.

و اما در اظهارنظری جدید مهدی چمران رئیس شورای شهر گفت که مجلس مصوبه‌ای در مورد جدایی ری از تهران نداشته است بلکه این مصوبه هیأت وزیران در سال 65 بود و کمیسیون اصل90 در دور قبل مجلس از دولت خواسته تا این مصوبه را اجرا کند، بنابراین ما باید از دولت بخواهیم که در مصوبه سال 65 خود بازنگری کند. به گزارش همشهری قرار است این پیشنهاد در قالب طرح فوریت‌دار از سوی رئیس شورای شهر تهران تهیه‌شده و برای تصویب به شورای شهر ارائه شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست نیز طی سخنانی در مورد طرح جدایی ری از تهران منشا این مشکل را ناهماهنگی دانست و گفت:‌ یک روز اعلام می‌کنند فرماندار و روز دیگر می‌گویند شهردار برای ری تعیین کرده‌اند اما از نظر شورای شهر تهران که شورای قانونی شهر ری نیز هست باید خدمات‌دهی به شهرری از سوی شهرداری تهران ادامه یابد اما این ناهماهنگی‌ها که موازی‌کاری و مداخله در امور را موجب‌‌شده باعث می‌شود تا شهرداری نتواند کارش را انجام دهد.

تصویب طرح حفاظت از پارک پردیسان

بنا براین گزارش دیروز در جلسه علنی شورای شهر طرح حفاظت از پارک پردیسان تهران به تصویب رسید. به گفته حمزه شکیب پس از نشست‌های تخصصی در کمیته عمران شورای شهر، در نهایت به این توافق رسیدیم که با توجه به کمبود سرانه فضای سبز شهری، معضل آلودگی هوای تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز حفاظت از پارک اکولوژیک پردیسان ضروری است. شکیب ادامه داد: بنابراین از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواسته شد در جهت حفظ پارک پردیسان پیشنهاد لغو مصوبه فروش و تغییر کاربری این پارک را به دولت ارائه دهد.

در این طرح قرار شد از شهرداری نیز خواسته شود تا با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست از پارک پردیسان حفاظت کرده و مانع از هرگونه تغییر کاربری در آن شود. دیروز همچنین بند دیگری را به این طرح اضافه کردند مبنی براینکه از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواسته شد تا با همکاری شهرداری نسبت به شناسنامه دار کردن درختان و ثبت آن به‌عنوان میراث فرهنگی کشور اقدام کند.

یکی دیگر از موضوعات مطروحه در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران اختصاص به ارائه گزارش ششمین اجلاس مجمع جهانی شهرها در ناپل ایتالیا داشت که توسط حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران و نماینده شورای شهر در این مجمع ارائه شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به مهم‌ترین ابعاد پرداخته شده در مجمع جهانی شهرها در ناپل ایتالیا اشاره کرد و افزود: ابعاد مدیریت شهری در زمینه اقتصاد، برنامه‌ریزی شهری، توزیع عادلانه ثروت و فرصت‌ها، شهرهای کارآمد، جابه‌جایی و تحرک در شهر، انرژی و محیط‌زیست، عدالت جنسیتی در شهرها و... از موارد مورد بحث در این اجلاس بود که در قالب میزگرد، نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی به آن پرداخته شد. وی با بیان اینکه 10هزار شرکت‌کننده در قالب 100هیأت رسمی، سه معاون رئیس‌جمهور، 50وزیر، 125شهردار و 50هیأت نمایندگی از آژانس‌های سازمان ملل دراین اجلاس شرکت کرده بودند گفت: شهرداری تهران در این نمایشگاه یک غرفه راه‌اندازی کرد که به یکی از پربیننده‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه تبدیل شد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ملاقات با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران ایتالیایی، ملاقات با اعضای انجمن مهندسان معمار ایرانی ساکن ایتالیا، دیدار با کارکنان نهادهای ایرانی، ملاقات با انجمن دوستی ایران و ایتالیا، سخن گفت و افزود: تفاهمنامه سازمان اسکان بشر سازمان ملل با مدیریت شهری تهران به امضا رسید و مهم‌ترین بخش آن تاسیس مرکز منطقه‌ای بین‌المللی برای آموزش و پژوهش مدیریت محلی و حکمرانی منطقه‌ای است.

بیادی همچنین درخصوص اقدام هیأت ایرانی در زمان سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی گفت: نماینده رژیم صهیونیستی را با نام کشور اسرائیل برای ایراد سخنرانی فراخواندند که دراین هنگام هیأت ایرانی اقدام به ترک سالن کرد و نمایندگان فلسطین نیز شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند. وی همچنین از رونمایی از اطلس خلیج‌فارس، که در قالب کتابی توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران تهیه شده است سخن گفت و افزود:

تهران توانسته از فرصت‌های خوب استفاده کند. تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل در خاورمیانه انتخاب شد و مرکز اسکان بشر سازمان ملل و شهرداری تهران تفاهمنامه امضا کردند. علیرضا دبیر نیز در پایان سخنان بیادی اهمیت حضور دراین اجلاس را برای شهرداری‌ها همانند اهمیت حضور ورزشکاران در المپیک دانست و اظهار کرد: رونمایی از اطلس خلیج‌فارس اقدام مهمی بوده است چراکه این بخش از ایران که سالیان سال است که متعلق به این سرزمین است در سازمان ملل متحد با نام خلیج‌فارس عنوان و اطلس آن با چاپ سازمان ملل رونمایی شده است.

کد خبر 185045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز